Een nieuw jaar met nieuwe uitdagingen!

Elke dag heb je als salon eigenaar belangrijke dingen te doen zoals het tevreden houden van klanten, eventuele personeel managen, zorgen dat de inventaris is gevuld, schoonmaak, administratie en noem maar op. Echter is misschien wel één van de meest uitdagende aspecten van het runnen van een bedrijf, het verzinnen van manieren om nieuwe klanten aan te trekken!

1. Deel (eigen) foto’s en video op je social media kanalen


Ja… het klinkt misschien achterhaald, maar als je dit nog niet doet, moet je nu echt beginnen! Social media kanalen zoals Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram geven bedrijven een gratis mogelijkheid om niet alleen hun salon te promoten met woorden maar met wat veel belangrijkers! Beelden! Je kan foto’s én video’s delen! Je hoeft dus niet te vertellen waarom potentiële nieuwe klanten naar jouw salon zouden moeten komen, je kan het ze laten zien. Laat je geweldige creaties zien, hoe blij je klanten zijn en hoeveel tijd en aandacht je in die klant hebt gestoken!

2. Maak een Special (behandelingen/aanbiedingen die je zou willen promoten)!

 

Je social media kanalen zijn dus ideaal om je eigen foto’s en video’s te delen, maar op social media kan je ook je eigen Specials (behandelingen die je zou willen promoten) delen! Nu komt er een super-insider-tip van ons: ben je bekend met www.canva.com? Zo ja… High five! Geweldig he? Zo niet zal er nu een wereld voor je open gaan!

Canva is een gratis platform waar je super makkelijk mooie designs en documenten kan maken! Er zitten HONDERDEN layouts die je kunt gebruiken en het is geen geheim.. Wij gebruiken het ook voor onze social media kanalenl! Je kunt er super veel mee! Bedenk dus een mooie aanbieding, upload eigen foto’s en logo, sla je design op en delen maar!

3. Maak (slim) gebruik van online platforms!

Het is 2017 en niemand gebruikt de gouden gids meer (bestaat die eigenlijk nog?). Potentiële klanten wenden zich tot online zoekmachines zoals google om een lokale kapper te zoeken. Online reviews zijn mede daardoor ook heel belangrijk geworden.
Heb je een blije klant? Vraag of ze een review willen schrijven op je Facebook bedrijfspagina, of op je Google bedrijfspagina! Bekijk ook de mogelijkheden op het marketing platform van Haar.Expert waarin je direct toegang krijgt tot onze eigen online community met meer dan 10.000 unieke Nederlandse(!) bezoekers per maand!

Tip 4. Zorg dat je een website hebt!

Naast het bekijken van je social media kanalen en online platforms waar jouw salon op staat, komen bezoekers ook op je website terecht! In veel gevallen kan zo’n website een goede eerste indruk zijn. Dus zorg dat zo’n website:

  • Mooie foto’s laat zien van uw medewerkers en tevreden klanten die genieten van de service. Net als op social media is het super belangrijk om visueel aan te tonen waarom klanten juist jouw salon kiezen
  • informatie bevat over alle diensten, prijzen en specials die je uitvoert
  • jouw contactgegevens bevat of misschien zelfs je eigen online boekingssysteem zodat klanten makkelijk kunnen boeken. De telefoonnummer van de salon is natuurlijk belangrijk én een e-mailadres! Vergeet je e-mail natuurlijk niet regelmatig te checken!
Tip 5. Start een blog!

Een blog geeft je de mogelijkheid om de persoonlijkheid en de kennis van je salon te delen. Je zou bijvoorbeeld advies over haarverzorging, styling en trends kunnen delen. Een blog is ook een goede plek om product reviews te schrijven. Wat vind jij van bepaalde producten als professional? Blog vooral over producten die jij verkoopt! Een blog kan je gebruiken als middel om extra aandacht te genereren en zorgen dat je klanten (meer) over je praten! En als je denkt dat het veel tijd zou kosten, doe dan één keer in de twee weken een ‘blog’ dagje! Neem je je laptop mee, of pen en papier en dan ga je thuis, op de zaak of in een leuk koffietentje even brainstormen en een stukje schrijven! Super leuk en makkelijker te doen dan je denkt! You got this!

 

Tip 6. Ga een partnerschap aan met een ander bedrijf!

Soms lijkt het alsof je als eigenaar helemaal alleen bent, maar dat is natuurlijk niet zo! Je maakt deel van een lokale gemeenschap en er zijn altijd andere ondernemers die wel zouden willen helpen of samenwerken! Breng promotiemateriaal zoals folders naar bedrijven die je klanten regelmatig bezoeken en wellicht kan je zelfs exclusieve promoties aanbieden in samenwerking met andere lokale bedrijven zoals fotografen of een fotowinkel, kledingzaken, beautyspa’s, nagelsalons en zelfs juweliers! Give it a try!

 

Tip 7. Maak maandelijkse specials!

Elke maand heeft nieuwe mogelijkheden! Waarom niet elke maand een nieuwe special aanbieden? Het hoeft niet groot te zijn of te veel, alleen om extra aandacht te genereren. Bijvoorbeeld, volgende maand €5,- korting op een balayage, De maand daarna 10% korting op wassen, knippen en stijlen, of een gratis mini flacon van uw favoriete product. Denk daarbij aan de feestdagen en voordat je het weet, heb je specials bedacht voor het hele jaar! Easy peasy!
Tip 8. Blijf op de hoogte van de laatste trends

Het is belangrijk om de nieuwste trends in de beautywereld te weten, maar het is veel belangrijker om te weten wat er in jouw buurt hot is! Onderweg naar de supermarkt om boodschappen te doen kan je kijken hoe de lokale mannen en vrouwen eruit zien, wat voor kapsels ze hebben en maak specials die juist voor hun interessant zijn!

Tip 9. Start een maandelijkse nieuwsbrief en zorg dat je klanten hun e-mail adres achterlaten na een salonbezoek!

Het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief is de perfecte manier om klanten aan te sturen om nogmaals naar jouw salon te komen. Zie ook tip 7! Hier kunnen deze specials bijvoorbeeld in staan. Wat er ook in zou kunnen staan zijn positieve ervaringen van klanten of de nieuwste leukste coupe die door jouw of je medewerkers is gecreëerd!
Vraag elke (tevreden) klant om hun e-mail adres en vraag of je die klant mag mailen als je weer een leuke special hebt! Ze zullen geen nee zeggen!

Tip 10. Zorg dat je er altijd op en top uit ziet!


Altijd! Dus niet alleen als je in de salon staat! Jij en je medewerkers zijn stylisten en tegelijkertijd modellen voor je salon! Als je een super kapsel hebt zou iemand je kunnen vragen waar je dat hebt laten doen! Dan heb je de perfecte gelegenheid om jouw salon te introduceren. Zorg dus ook dat je altijd visitekaartjes bij je hebt! It pays to look good!

Hier zijn ze. 10 tips die je ècht kunnen helpen! Ga lekker aan de slag en er volgt snel weer een nieuwe blog met goed bruikbare informatie voor je salon!

Go and be awesome!

Groetjes,

Team Haar.Expert